Dag 27 – Vilka slutsatser drar jag?

2015-01-31 10.17.01Min juicefasta har rullat på i 27 dagar nu, utan egentligt mankemang. Jag tänkte sammanfatta några slutsatser som jag dragit av denna erfarenhet.

1. Du går ner i vikt
En av de främsta anledningarna till att göra detta vara att gå ner i vikt. Det gör man.
Under 27 dagar har jag gått ner dryga 7 kilo. Det gör man inte med ett ”vanligt” program. Fördomarna har haglat ”du förlorar bara vatten”, ”det kan aldrig vara bra att gå ner så fort” och så vidare. Vilket skitsnack! Varje kilo du går ner är BRA! Speciellt om du är överviktig som jag. I höstas fastade jag 5 dagar och gick ner dryga 4 kilo och behöll två av dessa, nu har jag bara nött vidare men under en längre tid. Problemet med viktnedgång är bara hur man behåller det sedan – det gäller alla metoder. Jag ville ha en rivstart och det har jag fått.

2. Man är mätt
”Men är du inte hungrig”, ”att du står ut”, måste du inte tugga på något”. Olyckskorparna gör sig hörda ganska snabbt.

Nej.

De första 2-3 dagarna är tuffa för du kanske (om du inte planerat) lider av abstinens. Abstinens efter socker, koffein och processad mat. Det kan vara lite jobbigt, huvudvärk och tankar på det där du inte får äta. Men efter de dagarna är det behovet helt borta och du kan koncentrera dig på det du ska.

Krax… ”Men får du i dig tillräckligt med fibrer”?? Men snälla! Vem frågar om du får i dig fibrer av McD burgaren, chipspåsen, pizzan eller pommesen… Jag har fått i mig otroligt högkvalitativa fibrer i snart 28 dagar.

Du äter på bestämda tider – det gör att du får ett jämnt intag av mat och därför dippar du inte i blodsockerkurvan. Allt detta vet vi alla men vi gör det inte. Dessutom är det du äter i en precis lagom mängd. Man behöver inte så mycket mat som man tror. Vi äter för stora portioner.

3. Träna
I programmet ingick att träna två gånger varje dag. Smart. Här bygger man upp en vana. Morgonlöpningen hoppas jag att jag håller i och fortsätter med. Krax krax från olyckskorparna ”men träna, du äter ju inget?!”

Jag behöver uppenbarligen inte mer mat än vad jag fick. Jag kände mig aldrig svag eller vimsig efter ett pass… i alla fall ingen skillnad mot när jag åt mat. Och nej jag är inte vrålhungrig på morgonen och kunde träna ändå. Det sitter i huvudet det där. Det mesta gör det. Den första juicen/smoothien tar man 10.00.

4. Variation
Jag saknar variationen. Programmet är i botten ett tvåveckorsprogram som sedan dubblar sig till 28 dagar. Jag blev väldigt uttråkad på de juicer som fanns i programmet och freestylade lite för att få variation. Jag lärde mig också vad jag gillar och inte gillar i olika kombinationer och undvek det. Det visade sig att jag är precis likadan när det gäller mat, jag gillar inte samma varje dag.

5. Vad händer nu?
Min tanke är att börja äta mat. Jo, en del fortsätter josa ytterligare veckor, men nej jag vill ha mat nu. Min mat ska vara övervägande vegetarisk, lagad från grunden, grönsaker ska vara en stor del på tallriken och varierat. Jag kommer förmodligen att josa halva dagar, som jag också gjorde före jul, lite då och då. Under våren kommer jag också att lägga in en femdagars josning när det känns bra. Jag ska också försöka äta på mer bestämda tider och ha små mellanmål i handväskan.

Jag har ytterligare 10 kilo som ska bort på ett eller annat sätt. Viktväktarna är lagda på hyllan. Min bästa vän kommer att vara My FitnessPal som jag kopplat till min Fitbit. Jag hoppas jag jobbat in en träningsrutin som jag ska bibehålla. Jag längtar nu efter cykelsäsongen som kommer att ge en extra skjuts.

Och en sak till; jag ska dricka kaffe, men bara gott kaffe.

Jag tycker detta var väl värt att göra. Januari är en perfekt månad för detta då det är ganska naket i kalendrar, inga konferenser eller utsvävningar. Dessutom rimmar det väl med nyårslöften och det är verkligen en kickstart.

Du hittar programmen som Jason Vale har på hans hemsida.
Enkla och bra appar inklusive coaching videos. Värt varje krona!

I am now SUPEJUICED!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *