Rensa i röran

Posten slarv – Traderakundens fasa

Jag använder Tradera i större utsträckning än Blocket när jag ska sälja kläder, garner och annat. Tjänsten är supersmidig, lätt att använda på alla sätt. Tyvärr finns en svag länk Posten eller PostNord som de heter nu.

I 99,999% av mina auktioner går allt smärtfritt, jag får betalt, skickar varan, varan kommer fram – alla nöjda. För ett par år sedan sålde jag en klänning och skickade i väg den som vanligt. Köparen mejlade och sa att hon inte fått paketet, men i och med att det var skickat som vanligt brev så kan Posten inte göra något. I detta klänningsfall, den var inte så dyr så jag erbjöd jag mig att ersätta med halva kostnaden då jag även har kostnaden för auktionen och tja hon kan likväl lura mig genom att ha fått paketet. Hon svarade inte på mitt erbjudande så jag drog slutsatsen att hon faktiskt drog en vals och att det var ett försök att luras.

Nu har det hänt igen, ett paket med rätt dyra byxor denna gång, har inte kommit fram. Denna gång är köparen väldigt trevlig, mejlen är välformulerade och det är en trevlig ton. Idag kom ett mejl att hon vill att jag ersätter hela summan och att jag “ska ha förståelse för det då hon inte fått varan”. Hm.

Jag har svarat henne att jag anser att jag har levererat varan och att jag inte kan stå för att Posten inte klarar av att leverera. Jag erbjuder även henne att ersätta med hälften av summan hon betalade Jag vill ändå visa god vilja. Byxorna finns inte här, jag har inte lurat henne. En synpunkt hon har är att hon inte kunde påverka hur varan skickades men det menar jag att hon har. När auktionen är slut är det bara att mejla säljaren om man är osäker på porto och leverans, konstigare än så är det inte. I mina ögon är det så att i och med att hon betalar så accepterar hon pris och leveranssätt.

Vi har här båda slarvat; jag skulle ha tänkt till och använt mig av Postens Skicka Lätt som ger kolli och kvitto och hon skulle ha kontaktat mig för att säkra ett bättre leveranssätt på sin vara när den i slutpris blev så pass dyr.

Från och med nu kommer jag bara att använda mig av Postens skicka Lätt tjänst där man får kollinummer, kvitto på att posten fått paketet och kvitto när mottagaren hämtar ut.

Jag blir oerhört trött på Postens slarv, för det är vad det är, vilket det också är i detta fall. Varför klarar de inte av att leverera sina brev?!

3 kommentarer

  • Ulla Fredriksson

    Absolut .Gör så.Kan det t o m vara så att en del har satt i system att begära halva summan tillbaka.
    Lycka till i fortsättningen.
    Ha en bra dag

  • Kattis

    I slutet av förra året väntade jag ett paket från ett företag som skickar typ en gång i månaden. Det tog över en månad innan paketet kom – nästa paket hann före. Det kom ju fram men efter en för lång tid!

  • Karin engström

    Hej!
    Jag har tyvärr fått uppleva att posten inte bara slarvar utan faktiskt stjäl post.
    Jag har ett litet företag som sänt medikament som hälsokost till mina kunder. De skulle aldrig lura mig. I sista fallet för ett par dagar sedan fick en kund till mig ett trasigt kuvert du vet ett sånt där postbrev modell Medium. Hälsokost medlen var borta men kvar fanns fakturan. Hittills i år har jag förlorat cirka 22000:- på posten. Vad jag förstår är jag långt ifrån ensam. Jag skulle vilja veta hur många paket du blivit av med. Jag tänker ta tag i detta och letar därför efter personer eller företag som förlorat på postens dåliga beteende. Hör gärna av dig.