#blogg100

Inspirerande Twittersnack

2013-04-24 15.00.57
På Svenskt Näringsliv har man tweetdeck-skärmar här och där på kommunikationsavdelningen

Vid en nätverksträff på Svenskt Näringsliv, hostat av @hasingio, media manager på Svensk handel, fick jag lära mig allt jag behöver om promoted tweets, promoted account och köpta trender på Twitter. Det var kommunikationsbyrån Pronto som berättade om att köpa sig fram på Twitter. Mycket intressant!

Genom att köpa plats i Twitter kan man nå nya kluster i Twittersensus och driva effektiv opinionsbildning digitalt. Verktyget som Twitter tillhandahåller ger dig möjlighet att analysera dina följare och se vad de gillar.

Det som jag fastnade för var Promoted Tweet. Möjligheten att köpa “extra tid” för en tweet tilltalade mig. Där jag jobbar idag skulle det funka när man har debattartiklar eller kanske vid ett seminarie. Man skulle på det sättet nå utanför sin lilla följarskara och nå ut bättre.

Ännu finns inte denna tjänst så att man kan anmäla sig “on the fly”. Man måste prata med Twitter i San Francisco direkt och man måste ha en billing address i staterna…

Svenskt Näringsliv var först ut i Sverige att prova detta med hjälp av byrån Pronto och det skulle förvåna mig om inte fler följde efter och att Twitter snart gör det möjligt att regga sig direkt på webben.

Detta är mitt 91:a inlägg i #blogg100 utmaningen

2 kommentarer

  • MrsHaller

    Jätteintressant inlägg Ulrica! TÄnk, din blogg är perfekt för mig! Stickning och livsnjutning, och så lite kommunikation och sociala medier som grädde på fredagsmoset. Tack!
    /Ewa